Ábel Kónya pochodzi z Debreczyna. Studiował grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1998-2003), gdzie ukończył specjalizację Intermedia (w pracowni prof. Krzysztofa Kiwerskiego).

W latach 2003-2005 mieszkał w Niemczech, jako współpracownik Batuz Foundation. Od 2005-ego roku żyje na Węgrzech. Jest członkiem krajowego zarządu Związku Węgierskich Artystów (MAOE). W zakresie sztuk wizualnych głównie tworzy grafiki, videa, obrazy cyfrowe, obiekty i instalacje.

Jego eksperymentalna animacja „TRANSIT” była pokazywana w 16 krajach na różnych festiwalach i pokazach filmowych. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych na Węgrzech, w Polsce, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Włoszech, Macedonii, Słowacji, Rumunii, na Kubie, w Chinach, Korei Południowej, Japonii, Urugwaju i Stanach Zjednoczonych. Oprócz pracy artystycznej zajmuje się grafika projektową, pracą pedagogiczną oraz kuratorską. Od 2016 do 2019 roku pełnił stanowisko głównego kuratora MODEM Centrum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Debreczynie.​

Od roku 2019 jest dyrektorem Galerii Współczesnej w Miszkolcu.

„Czy może powstać coś z tego, gdy rozbierzemy siebie na drobne kawałki? Czy jesteśmy w stanie ułożyć nowy świat z rozpadających się pikseli? Używając maszyny, widzimy wirtualne obrazy samych siebie, z których - dalszymi narzędziami - deformując, kształtując je powstają coraz to nowsze wizerunki. Za pomocą urządzeń odkrywamy wcześniej niewidzialne struktury. Tworzymy nieskończoną ilość równoległych rzeczywistości, które są bez ciała i są nienamacalne. Co się stanie jeśli te informacje przybiorą fizyczny kształt?, co będzie, jeśli będziemy mogli je dotknąć?” - Ábel Kónya

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Czytany 225 razy

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Potrzebujesz pomocy? kliknij tutaj