W Dyskusyjnym Klubie Radiowym rozmowa o zabytkowej infrastrukturze i urządzeniach, związanych z historią kolejnictwa w Rzeszowie.

Historia transportu kolejowego w Rzeszowie rozpoczęła się 15 listopada 1858. Wtedy to rozpoczęto budowę rzeszowskiego odcinka trasy łączącej Wiedeń z Krakowem i Lwowem. Po kilku latach Rzeszów stał się bardzo ważnym węzłem Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Równocześnie w Rzeszowie powstawała infrastruktura kolejowa min. dworzec, kładka, nastawnia, przepompownia a także parowozownia, która szybko stała się najważniejszą przy magistrali Kraków – Lwów. Tradycja i historia kolejnictwa w Rzeszowie jest długa i ciekawa. Niestety budynki i zabytki techniki kolejowej z trudem przetrwały próbę czasu. Wiele z nich nie istnieje, lub jest w bardzo złym stanie. Od kilku lat toczą się dyskusje w jaki sposób zagospodarować teren dawnej parowozowni? Jak uchronić zabytki przed degradacją? Kto powinien to zrobić?

Na ten temat dyskutują: Adam Sapeta z rzeszowskiego Oddziału Narodowego  Instytutu Dziedzictwa, Sławomir Nosal i Daniel Martula z grup Stacja Rzeszów Dziki oraz Zbigniew Czyż z Rzeszów Smart City.

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Potrzebujesz pomocy? kliknij tutaj